Monday, March 14, 2011

Kisah Cuti Sekolah....

hye everybody....hari nie aku busan tahap terlampau....as usual, bila cuti sekolah memang angels bercuti sakan..this time, they all balik penang umah makpak haku...so me?????????? very busan uolssss...abang lak dah gi keje. this coming saturday baru blik sini....so for this few days, i'm alone..sunyi woooooo....

so, this time I nak wat en3 pasai this angels..so, apa lagi nak cerita kan...kalau tak pasai kisah angels, family haku both sides...udah tue, blog nie memang aku buat untuk simpan segala memori kisah suka duka haku....*huh!! konon-konon banyak la sngat memori tue* bak kata member haku, at least biaq la nanti segala kisah yang ada dalam blog nanti, budak-budak nie boleh baca and hope they know how much we love them..how much we care of them...

since they are not around, i'm just thinking bila aku tua nanti camni ka hah????? dok sorang-sorang...makan sorang-sorang..tengok tv sorang-sorang...kadang2 sembang sorang-sorang...huh!!!!!!!!!totally bored!!!!!bila abang balik weekends...aku tengok muka hang..hang tengok muka aku..pastu mulalah abang silap cakap ja sikit aku mula nak SENTAP....berjurai-jurai ayaq mata aku keluaq gara-gara 'pitching' abang 'quite high'...but, when the angels around, abang cakap macam nak bergegar satu bangunan nie pun, aku jadi biasa ja...takdak nak sentap bagaiiii.....haishhhhhhhhhhhhhhhh..hari nie baru monday, tomorrow teusday then wednesday..bla..bla...bla...bla..baru sunday....

angels nie memang perangai diorang berbagai-bagai...aku tingat kat sorang kawan blogger aku. dia nie ada 3 beradik semua pompuan...as like me ada 3 dotter...so, their personalities nie pelbagai...so, as what she wrote dalam blog dia memang aku totally agreed yang among three of them, ada yang 'headwind' , 'trouble maker' and 'peace maker'..and it happens to my angels...aku panggil  'Ayong the PEACE MAKER', 'Angah the HEADWIND' and 'Achik the TROUBLE MAKER'....

so, let's we go to one by one and we start with ayong....

Ayong
kena sngat ngan status dia sebagai seorang kakak kepada dua orang adik, biasanya dia akan beralah dengan adik2...and also bila they are in doubt memang she's being the middle person to leraikan between angah and achik...kadang-kadang aku kesian sangat kat ayong...aku dulu, umur 8 tahun, aku memang tak tau apa-apa...semua benda mak buat kat aku...sampai kan masa aku form one pun mak yang basuhkan baju, iron segala bagai...aku memang tak tau apa...tue sebab mak aku memang full time housewife..compared to me yang berkerja nie memang aku tak mampu nak buat semua tue...
the angels should make sure their room always neat and clean...pastu, kadang-kadang diorang tolong aku sapu sampah, basuh pinggan and buang sampah which is kerja-kerja nie memang aku tak pernah buat masa aku sebaya diorang....pity of them..but, what to do...abang cakap, semua ni penting untuk diorang..at least bila gi umah orang nanti diorang pandai bawak diri....hmmmmm....

Angah
sometimes angah nie quite keras kepala but it depends to situation..bila kita kena ngan cara pujuk memang cayaq la anak dara nie..and angah ada serba sikit mewarisi sikap aku..."bila orang tue berkeras ngan aku, aku akan jadi lebih keras..tapi, bila orang tue berlembut ngan aku, aku akan jadi lebih lembut" so, it really happen to angah...sometime  aku memang hilang sabaq dengan sikap angah...tambah-tambah bila aku stress kat opis..pastu bila balik, masing-masing buat perangai..memang singgah gak la pedang samurai a.k.a rotan halusssss....kat bontot depa....haisssshhhh...tetiba rasa menyesal lak....kalaulah aku leh bersabar sikit....hmmmmmm...

Achik
lastly, kisah anak dara kecik aku nie...dia memang antara 3 beradik nie selalu buat hal..macam-macam hal jadi...kadang-kadang dengaq dia merengek memang buat hati kita panas..segala benda dia nak menang..dia langsung takmo beralah ngan kakak-kakak dia....kalau dia kata putih, maknanya putihlah..kalau dia kata hitam, maknanya hitamlah...sejibik dan sebijik macam bapak dia...kena pandai pujuk rayu belai dia..tapi, larat ka nak buat semua tue....I'M A WORKING MOTHER OKAY!!!!!!!!...NOT FULLTIME HOUSEWIFE....
****************************************

 
so far, aku bersyukur sangat-sangat sebab Allah pemudahkan segala urusan aku....eventho angels nie ada bermacam-macam ragam, aku rasa tak susah nak handle diorang...sampai satu tahap tue aku rasa, haissshhh...cepatnya masa berlalu...cepat sungguh depa nie besaq...tak puaih aku jaga depa waktu kecik...sedaq-sedaq dah besaq-besaq dah anak-anak aku nieee....

aku ingat lagi kata-kata keramat sorang akak senior kat opis aku nie..ayat dia camnie... "anak-anak tue harta kita yang tak ternilai...terpulang kat kita nak corakkan diorang macam mana...kalau betul cara didikan kita, senang la hidup kita nanti...kalau salah cara didikan kita, terimalah akibatnya..."

sampai sekarang aku pegang kata-kata akak tue..so, aku akan buat apa saja demi anak-anak aku...aku sanggup abaikan keperluan aku demi depa..bagi aku biaq aku bersusah payah sekarang nie..kemudian nanti aku akan dapat hasilnya...bukanlah aku mengharapkan balasan dari segi material dari anak-anak aku...cukup sekadar suatu hari nanti diorang boleh berdiri atas kaki sendiri, dah cukup bagi aku...macam akak opis aku tue dia ada 8 orang anak, dan kesemua anak-anak dia berjaya...semuanya mendengar kata...hormat orang tua...aku harap aku dapat didik anak-anak aku macam akak opis aku niee...AMINNNNNNNN....

so, thats for now...hari nie entry panjang lebar sebab mood nak menulih nie berapi-api...nie kiranya haku qada untuk yang lepaih-lepaih..dah berapa lama aku tak menulih..sekali aku menulih..hah!!!! ambik lue...gue mengganas...hahahaaaaaaa...lastly, happy reading and daaaaaaaaaaa....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...