Thursday, November 11, 2010

MISS BOTH OF MY PARENTS SO MUCH...

en3 lama yang dah nak lekang dan lapuk..nie aku baru tergedik-gedik nak hapdet...bz sangat ngan keja-keja harian...terkam sana sini...hantaq anak sekolah...buat keja kat opis..amik anak sekolah...hantaq pi sekolah agama ngan nursery...pastu masuk opis balik...lepas balik keja pi amik depa kat sekolah agama ngan nursery....sampai umah, terkam nak masak for dinner lak...*tapi, as usual pukul 6.30 ptg aku melekat sat depan tv tengok citer CINTA KIRANA* heheheheee...

okay..habis pasai intro...ni nak cerita pasai both of my parents la nie ada kat tanah suci...dah sampai seru tahun nie depa wat haji...every year mak ngan ayah dapat tawaran pi haji since dari 2006...tapi, sebab waktu adik aku yang kecik sekali tak habis sekolah lagi..bapak aku tangguh dulu...so, sampai la tahun nie Tabung Haji offer lagi....memandangkan sekrang nie adik aku dah habis sekolah dan sekarang nie dah nak start praktikal...mak bapak aku pun terima lah...lepas tue bapak aku register bawah pakej yang glemer kat area umah aku nie...dengaq macam banyak duit kan....pi haji yang pakej punya..tapi, start 10 tahun yang lepas bapak aku dah start potong gaji tau....tahun lepas ayah dah pencen..so, bapak aku topap la apa yang patut...lagipun both mak ngan ayah tak sihat...jadi, lebihlah baik pi yang pakej punya....kami kat sini pun tak risau sangat...

ayah ngan mak bertolak ke tanah suci hari isnin lepas 1/11/2010 jam 11.30 pagi...sampai kat mekah dalam pukul 8.30 mlm...*waktu mesia*....sehari sebelum nak pi, mak demam...seyes uols...demam teruk tau...siap selimut tebal lagi...kami adik beradik nie punyalah risau...adik-adik aku *mek in ngan mek tan* tengok mak ja menangis...sebab mek tan tak pernah berengggang ngan mak pak aku sejak kecik...so, sekarang umur 19 tahun baru nak pisah lama...*elehhhhh...baru sebulan lebih feeling lebih...yang aku nie berpisah ngan mak dan  ayah start dari umur aku 13 thn. tak heran pun (chewahhhhhh...cakap besaq)*...

ayah lak di saat-saat nak berangkat bukan main bz lagi..dok melawat pokok-pokok padi kat bendang....dok sibuk pi amanah raya lagi..*bapak aku siap buat wasiat lagi untuk kami 5 beradik if anything happen to mak ngan ayah...* lagilah kami nie sebak...risau takut masin lak mulut ayah...ayah cakap, bukan nak mintak jadi..harap2 biaq la mak ngan ayah selamat pergi dan selamat balik..tapi, semua nie sebagai persiapan..kita tak tau apa nak jadi...*okaylah...we all agreed*

mak demam teruk gak..sampai tak lalu nak makan...adik2 aku siap pesan kat mak jangan sesekali cakap tak larat, cakap tak lalu makan, cakap penat ka atau apa2 saja yang negatif kat sana...takut nanti masin mulut kat sana...mak cakap..mak tau lah...mak takkan cakap macam tu bila sampai sana...mak aku nie sakit kencing manis ngan darah tinggi..jadinya, faham2 lah kan orang sakit macam nie memang selalu tak larat...jadinya memang kami adik beradik dok ingatkan mak berkali2....lagi satu mak aku nie jenis tak suka makan masakan orang...semuanya tak sedap...nak kena mak aku sendiri yang masak...*bukanlah bermakna mak aku nie pro sangat masak* tapi, dah memang macam tu peel mak aku...so, kami pun cakap kat mak..dah sampai kat sana, apa orang bagi makan..mak kena makan..jangan cakap tak lalu...

dah siap packing semua barang...dalam pukul 9.00 Ahad malam kami bertolak hantaq mak pi tabung haji..mak ngan ayah kena bermalam kat tabung haji untuk satu malam...bg mengelakkan daripada apa2 terjadi...sampai kat tabung haji dalam pukul 9.45 mlm..ayah ngan mak pi daftar, pastu kami pi makan kat situ...kat situ mak dah cakap mak tak lalu makan sebab mee goreng kat situ masin sangat... *ha tengok! dalam orang dok pesan..belum sampai sana dok buat dah* sekali lagi adik2 aku dok pesan kat mak aku jangan cakap bukan-bukan...

dalam pukul 12.00 malam kami pun bertolak la balik ke rumah..mak ngan ayah nak berehat sebab besok nak jalan jauh kan...so, esok tue rutin masing2 macam biasalah...memang rasa lonely lah bila mak ngan ayah takdak..memang sunyi sesunyi sunyinya...tapi, masing2 pendam ja dalam hati...mek in dah balik awai lagi ke *umah sewa dia* lepas hantaq mak ngan ayah sebab pagi nie dia ada kursus...jadi, takleh cuti..sib baik la ada mak sedara ngan pak sedara aku...depa lepak lagi satu malam kat umah mak pak aku...so, tak lah sunyi sangat..mata adik aku *mek tan* memang bengkak lah...satu malam tue dia menangis sebab teringat kat mak ngan ayah aku..*apalaaaa...punya manja budak nieh* aku siap tanya lagi kat adik aku...

"hang baru pisah ngan mak ayah dah jadi macam nie...camna bila hang menikah nanti?"
pastu adik aku jawab....
"ayah dah kata dah...adik takleh cari orang jauh..kena cari orang dekat...tue mat ashrap tue dah ada"
oooooo....lupalak..pakwe adik aku dok dekat2 ngan umah mak aku gak..dalam 15 minit dah sampai...*ohhh..very tak adventure...umah mak sendiri dekat ngan umah mak mentua* heheheheheeee

lepas sarapan pak tam and family start packing nak balik umah depa kat kedah...tinggal la mak lang aku..sebab maklang tinggal kat pahang..datang lak ngan bas..tiket mak lang lak pukul 11.00 malam..jadinya adik aku tak la sunyi sangat...lagipun adik ipaq aku *mek siti*  pun dok ada...mak cik aku pun dok kat sebelah umah ja..cuma adik aku nie mengada-ngada lebih...

dalam pukul 3.00 ptg aku pun mula gerak nak balik kola kubu baru...berat hati nak tinggai adik aku yang nampak ja brutal tapi manja nak mampuih...tapi, aku kuatkan hati untuk tinggaikan gak dia...lagipun adik2 jantan aku dok ada...mat jalil ngan mat munir dok ada...cuma aku harap jangan la depa dok buli mek tan..

so, a very long story huh...nak qada' apa yang patut...rutin harian kami macam biasalah...kami adik beradik saling dok bermesej...mak ngan ayah pun ada sesekali call..itupun call adik aku mek tan..sampailah hari jumaat malam yang lepas *hari deepavali*  mek in kol aku sambil menangis2...dia cakap bapak aku kol dari mekah cakap mak aku demam sampai lembik tak larat nak bangun...adik aku cakap bapak aku siap menangis lagi ...aku nie apa lagi gabra tahap gaban + cipan =cimpanzee....mau tak terkejut beruk aku...mak aku jauh..kalau la nie mak aku kat penang mau aku gegas balik tengok mak aku....aku lak apa lagi..paksa abang soh aktifkan IDD..senang aku nak cakap ngn ayah...

time aku phone ayah...ayah cakap dalam nada sebak...sedih betul aku...ayah cakap mak asyik dok cakap tak lalu nak makan masa kat sana...aik!!kan orang dah pesan...dah tu pulak cuaca panas sampai 48 darjah celcius...bapak aku cakap mak aku dah lembik...seyes cakap memang berdegup kuat jantung aku time tue...bapak aku bawak pi klinik kat tabung haji...masa bapak aku cakap ngan aku tue mak aku tengah tidoq...so, bapak aku soh aku letak tepon....nanti apa2 bapak aku inform balik...

so, dalam pukul 12.00 malam *waktu mesia* aku kol bapak aku, bapak aku cakap condition mak aku much more better...mak dah boleh bangun dan doctor advise soh makan banyak buah-buahan sebab mak aku tak lalu nak makan...so, alhamdullillah lepas daripada kejadian tue..mak aku dah okay..cuma sekarang nie mak aku banyak dok kat bilik ja...tak keluaq pi semayang kat masjid sebab mak aku takut nanti masa wukuf nanti mak aku tak larat...Alhamdulillah, mak ngan ayah dah selesai buat sae'i ngan tawaf..jadinya sekrang nie dok tunggu nak buat wukuf this coming 14 November...

so, uols..harapan aku tolonglah sama2 doakan keselamatan mak ngan ayah aku ek....semoga Allah permudahkan segala urusan mak ngan ayah aku kat sana....Aminnnnn...
gambaq sebelum mak ngan ayah nak berangkat pi...sedih woooo....sebelah ayah aku tue abang sepupu mak aku...aku panggil pak cik daud...pak cik daud gak la yang jadi saksi masa aku nikah dulu...motif of the story???? saja ja nak cerita kat uols..
close-up gambaq mak ngan ayah aku...arrrrrhhhhhhhh...rindunya kat mak ngan ayah...rindu sangat nie...tak sabaq tunggu bulan depan...huhuhuhu....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...